Lepší grafiku na Playstation 4 PRO a full HD mají s novým firmware 5.5 úplně všechny hry!

Zpět

Báječná zpráva pro všechny z nás, kteří jsme si připlatili a pořídili nejvýkonnější model playstation konzolí všech dob - Playstation 4 PRO - japonci se konečně rozhoupali a do aktuálního firmware 5.50 přidali novou volbu "super sampling". Pokud ji v systému aktivujete, přinutí to PS4 PRO provádět vylepšené vyhlazování i pokud máte obyčejnou full-hd TV a hru staršího data, na kterou výrobce nevydal optimalizační patch pro PS4 PRO. Výsledkem je (v určitých případech) znatelně jemnější grafika a to zcela zdarma!

supersampling nová funkce pro Playstation 4 PRO

Dosud byla situace taková, že v případě starších her (vydaných před zahájením prodeje PS4 PRO, které nestojí vydavatelům za to vytvořit na ně updaty s kódem umožňujícím využití vyššího výkonu PS4 PRO i na klasickém 1080p rozlišení) jste se na TV s full HD rozlišením museli smířit s tím, že hra vypadala a hrála se úplně stejně jako na běžné levné Playstation 4 konzoli. Proto jsem často lidem, kteří nemají moderní TV se 4K rozlišením doporučoval, že nemá smysl připlácet za PS4 PRO, když jim to vůbec nic nepřinese. To se všal nyní výrazně mění a i hráči s full HD rozlišením mohou využít část výkonu a získat lépe vypadající vzhled hry.

V praxi to vypadá tak, že po aktivaci nové systémové funkce "super sampling" si spuštěná starší neoptimalizovaná hra bude "myslet" že máte TV se 4K rozlišením a grafiku tak bude generovat ve vysokém ultra HD rozlišení a následně se systém PS4 postará o přepočet do výstupního full HD. Výsledkem je vizuálně hezčí grafika.

PS4 PRO supersampling na full HD TV

Přes všechno nadšení je nutné zmínit také stinnou stránku nové funkce. Pokud ji necháte stále zapnutou, můžete se u novějších her dočkat ve full HD rozlišení snížení snímkovací frekvence a to určitě nikdo nechce! Je to proto, že u nových her (nebo her k nimž vydavatel vytvořil update s vylepšením pro PS4 PRO) je už jejich kód často optimalizován zvlášť pro rozlišení full HD a zvlášť pro 4K. Příkladem je třeba PS4 hra Call of Duty Black Ops 3 (s PS4 PRO aktualizací), která vám standardně na PRO konzoli dává na výběr buď 4K rozlišení s lepší grafikou, nebo full HD s neupravenou grafikou, ale se zvýšenou snímkovou frekvencí.

Což je super a u takové hry není třeba řešit "super sampling" na systémové úrovni. Pokud ale zmíněnou systémovou funkci zapnete, tak výsledkem bude to, že hra bude systémem přinucena renderovat se ve 4K rozlišení a systém ji následně převede na full HD výstup, ale ten bude mít nižší snímkovou frekvenci (odpovídající 4K rozlišení). Což znamená že výsledek bude méně plynulý (nižší fps) než kdyby byl systémový "super sampling" ponechán vypnutý a rendrování bylo ponecháno na optimalizované hře samotné.
Při používání nové systémové volby aktivující "super sampling" tak bude nutné přemýšlet, což u spousty příležitostných hráčů asi bude problém :-) Nicméně pro nás ostatní je tato nová funkce velmi vítaným vylepšením PS4 PRO, který je stále nejvýkonnější playstation konzolí všech dob.




 

Hry